Så fungerar studieuppehåll på KI

Läkarprogrammet är ett långt program. Av olika anledningar så kan man behöva eller vilja ta en paus (dvs ett studieuppehåll). I detta inlägg kommer jag behandla hur det fungerar och hur man gör.

OBS! Om du går det 5,5-åriga läkarprogrammet och vill ta ett uppehåll utan platsgaranti kan det finnas risk för platsbrist och vidare komplikationer pga övergången till 6-åriga programmet. Kontakta din studievägledare för mer information. Klicka här för mer information om övergången till det nya programmet.

Med eller utan platsgaranti

Det är viktigt att förstå vad som avgör om man har platsgaranti eller inte och vad platsgaranti innebär. Platsgaranti innebär att du enligt lag har en garanterad plats för att återuppta programmet. Om du inte har platsgaranti så får du återuppta studierna i mån av plats. Återupptag förutsätter, oavsett platsgaranti, att du är behörig att börja kursen (varje kurs har olika behörighetskrav). För att få platsgaranti behöver du ha särskilda skäl för ditt uppehåll.

Särskilda skäl kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, värnplikts- eller civilpliktstjänstgöring, studentfackliga uppdrag, militär grundutbildning enligt förordningen (2015:613) om militär grundutbildning eller uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning.

Om du är osäker på om din orsak räknas som särskilda skäl, kontakta din studievägledare. Har du INTE särskilda skäl så finns det en risk att du kan behöva vänta ytterligare en termin för att få plats, vilket kan påverka ekonomin och eventuell plats i studentlägenheten.

Hur söker jag uppehåll?

Du fyller i en blankett för ansökan om studieuppehåll som du hittar HÄR. Denna skickar du till din studievägledare. OBS! Du måste även ansöka om återupptag. Om du ska ha uppehåll endast en termin är det värt att skicka denna blankett samtidigt som du ansöker om studieuppehållet. Ansökan om återupptag har en deadline som för läkarprogrammet (och barnmorskeprogrammet) är 15 april för höstterminen och 15 oktober för vårterminen. För övriga program är det 15 maj respektive 15 november.

När söker jag uppehåll?

Om du har särskilda skäl så kan du söka så fort dessa skäl blir aktuell, du behöver inte vara ute i god tid. Jag blev själv rekommenderad av studievägledaren att INTE söka uppehåll förens jag fött min bebis. Jag födde en fredag, när terminsstart var måndag. Jag ringde studievägledaren från BB och sa att jag skulle ta uppehåll men det var inte nödvädigt att ringa direkt även om hon blev glad att hon var en av de första jag ringde. Jag skickade in blanketterna veckan efter när terminen redan börjat.

Om du har frågor om uppehåll ska du höra av dig till studievägledaren för ditt program. Informationen i inlägget är baserad på den information som finns på ki.se, du hittar sidan HÄR.

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.