Karolinska Institutet, Neo. Foto: Erik Flyg.

6 steg för dig som blivit antagen till KI

Idag kom antagningsbeskedet för VT24. Stort grattis till dig som blivit antagen till en utbildning på KI! Du har mycket att se fram emot. Jag kommer fortfarande ihåg dagen jag själv blev antagen, så se till att njuta av beskedet innan du börjar tänka på hur du ska förbereda dig. När du har firat ditt besked kan det finnas en del saker som behöver göras.

1. Tacka ja till din plats

Glöm inte att tacka ja för att säkra din plats. Detta gör du via antagning.se senast den 18 dec.

2. Hitta boende

Om du bor utanför Stockholm kan du behöva börja leta efter ett boende i Stockholm. Här kommer en lista på olika ställen du kan vända sig till för att hitta boende:

• Bostadsförmedlingen Stockholm: finns både student- och ungdomslägenheter som kräver kortare kötid
  • SSSB (Stiftelsen Stockholms Studentbostäder): köa upp till 90 dagar, sedan krävs medlemskap i en studentkår (exempelvis Medicinska Föreningen på KI). Så ställ dig i kö nu om du inte redan gjort det.
  • Privata bostadsköer: finns en hel del privata bostadsköer som förmedlar lägenheter i Stockholm
  • Facebook: lägg ut ett inlägg om att du söker bostad och gå med i gruppen “Lägenheter i Stockholm”
  • HÄR finns fler tips i ett tidigare inlägg
  • HÄR finns tips från KI
3. Sök CSN

För att få studiebidrag och eventuellt lån behöver du ansöka om detta via CSN.

4. Registrera dig på ladok 2 veckor innan kursstart

För att gå en kurs behöver du alltid registrera dig på ladok. Kurserna dyker upp automatiskt och går att registrera sig på 2 veckor innan kursstart.

5. Saker du inte behöver göra
  • Köpa all kurslitteratur. Vänta istället tills kursstart för att se vad som faktiskt behövs och ta emot tips av äldrekursare. Dessutom finns det mycket vettiga motsvarande källor på internet.
  • Stressa och vara nervös inför start. Du kommer hinna stressa över tentor och massa annat relaterat till utbildningen efter att du börjat så passa på att njuta av jul och nyår och att vara ledig eller jobba (och vara ledig efter jobbet).
6. Andra förberedelser

Egentligen behöver man inte förbereda sig så mycket inför kursstart. Jag brukar tipsa om att eventuellt planera och se över studieteknik och göra andra saker som ej är relaterade till studierna (som du kommer ha mindre tid för när du börjar plugga).

Återigen, grattis! Vi ses i vår!

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.