Tips för att komma tillbaka till pluggrutiner!

Varmt välkomna alla nya studenter, och välkomna tillbaka alla rutinerade ”gamlingar”. Hoppas alla har hunnit samla på dig lite ny energi inför den nya terminen. Jag tycker ofta att jag känner mig väldigt lost de första veckorna då det är snabba ryck tillbaka till verkligheten och en kastas direkt in i nya spännande kurser som det då är lätt att hamna lite efter i, på grund av omställningen. Jag tänkte idag därför prata om lite tips och trix för att komma tillbaka till rutinerna. Hoppas även att ni nykomlingar kan få lite hjälp av detta oavsett om ni nu börjar plugga igen efter studieuppehåll, sabbatsår efter gymnasiet, kommer nästintill direkt från gymnasiet eller kanske till och med kommer från arbetslivet och gör ett byte utav utbildning.

• Starta av mjukt!

En mjukstart tycker jag är riktigt viktigt. Det kan absolut kännas svårt om plugget drar i gång med buller och bång med inlämningar, seminarium, tentor, you name it. Om plugget tar upp mycket tid innan du lär dig strukturera upp det, låt det göra det! Låt andra rutiner få komma lite på efterkälken. Jag har märkt att om jag försöker starta igång allt samtidigt vad det gäller, struktur, träning, matlådor, allt sånt ”bra” du kan tänka dig, går det väldigt snabbt till att jag faller tillbaka i det lata och lugna istället. Vilket senare resulterar i ännu mer stress för att en känner att en inte har koll på någonting. Att gå från 0 till 100 tror jag alltså inte håller i längden utan trappa upp det! Men låt inte mjukstarten ta allt för lång tid, sätt kanske en deadline?

• Införskaffa en bra kalender!

En kalender är A och O för att strukturera upp livet. Den kan vara i fysisk eller digital form men den måste kännas lätt och smidig för att den inte ska glömmas bort. Jag föredrar att ha den ”allmänna” kalendern där jobb, plugg och fritid är planerat digitalt. Det gör det väldigt lätt att kunna få en stor överblick över allt och snabbt kunna göra justeringar, ta bort och lägga till olika saker i vardagen. Men tips är att även ha en något mindre veckoplanerare i fysisk form där ”To Do´s”, matsedlar, inköp och typ träning får ta plats. Det finns ju något väldigt tillfredställande med att skriva upp sådant för hand och få stryka över det när det är genomfört.

• Laga matlådor!

Ännu en otrolig grej för att känna att man verkligen är i rutiner. Är du en person som älskar matlagning och mer än gärna lagar mat dagligen, kul för dig… det är inte jag. Mitt absolut bästa tips är att veckohandla på söndagar eller måndagar och göra matlådor för hela veckan, framförallt för alla skoldagar. Det är så skönt att inte behöva tänka på vad en ska äta varje dag utan bara snabbt och smidigt kan lägga ner en matlåda i väskan innan man drar iväg på morgonen. Min veckohandling brukar också bestå av ting som snabbt går att slänga ihop på kvällarna för att ha mer tid och energi till annat när man kommer hem efter en lång dag. Matlådor hjälper ju även till för att få i dig måltider mer regelbundet vilket ger oss den energin vi behöver för att fungera under en hel dag!

• Ta vara på din fritid!

Låt fritiden få vara fritid! Det är väldigt lätt att en hamnar lite i ett mellanting och ”slöpluggar” genom att exempelvis kolla på film samtidigt som en skummar igenom en text. Jag tycker det är otroligt viktigt att få känna att fokus enbart är plugg, eller enbart fritid. Genom att få känna en kontrast mellan att vara upptagen vs. ledig gör att vi uppskattar den lediga tiden betydligt mer och blir mer effektiva. Planera in roliga aktiviteter om kvällarna/ helgerna. Det är viktigt att ha saker att se fram emot, stora som små, för att hålla motivationen uppe också. Umgås med vänner eller bara låt en dag få vara en riktig slappardag för återhämtning. En måste inte hålla igång konstant även fast jag vet att det är väldigt mycket roligt som händer såhär kring terminsstarten. Känn efter, lyssna på dig själv, ha kul och gör det som känns bra, oavsett vad det handlar om för ”sysselsättning”.

• Sömn och träning!

Sömn är väldigt viktigt för att ha tillräckligt med energi under dagen, men även för att återhämta sig rent fysiskt eller bearbeta intryck psykiskt. Det hänger ju också mycket ihop med träning tycker jag. Jag är inte en person som är så bra på träningsrutiner men vi vet ju att det egentligen också bara är positivt. Vi blir piggare, har bättre fokus och det kan som sagt också resultera i bättre sömn. Försök därför om du sitter länge och pluggar en dag att göra något så simpelt som att ta små korta pauser. Upp och sträck på dig, gå ett varv runt campus eller avsluta dagen med en rask promenad om hela träningspass inte hinns med.

Jag hoppas att vi kan ta med oss någonting iallafall från dessa punkter. Hör gärna av er om ni har några bra pluggtips eller saker ni gör för att bibehålla bra rutiner. Hoppas ni får en fin start på terminen!

Allt gott!

// Filippa, logopedstudent

Filippa, Logopedstudent

Mitt namn är Filippa och jag läser termin 6 på logopedprogrammet. Att kunna kommunicera med vem som helst när som helst är en självklarhet för de flesta av oss. Jag vill kunna hjälpa och stärka individers kommunikationsförmåga där den är bristfällig eller helt uteblir, och därför valde jag att börja plugga till logoped. På bloggen kommer ni att få insikt i hur det är att vara student på logopedprogrammet men även hur studentlivet allmänt ser ut vid karolinska institutet. Vi hörs!