3 Frågor och Svar om Psykologprogrammet

Hej blivande student!

Nu är antagningen öppen och jag är här med några frågor och svar som kan vara till hjälp för dig som funderar på att söka till psykologprogrammet på KI. Tidigare har jag delat två inlägg med vanliga frågor och svar om psykologprogrammet, men idag tänkte jag att ni skulle få ta del av någon annans perspektiv. En av mina fantastiska klasskamrater kommer att dela med sig av sina erfarenheter.

1. Varför valde du psykologprogrammet?

Jag har sedan långt innan haft ett stort intresse för psykologi då allt började från gymnasiet när jag fick möjligheten att gå några kurser inom psykologi. Redan då visste jag att jag ville studera vidare med detta på universitet. Samtidigt är jag en empatisk människa som vill gärna hjälpa andra personer. Detta yrke kändes därav väldigt meningsfullt för mig och något givande för både mig själv men andra personer.

2. Varför valde du just KI?

KI erbjuder en större medicinsk inriktning till psykologi och detta kände jag kunde vara något extra lärorikt för mig. Jag har varit väldigt nyfiken på att veta mer om kroppen, särskilt med tanke på att kroppen och hjärnan går så tätt ihop med varandra. Dessutom finns ett flertal pågående forskningsprojekt på KI som jag fått möjlighet till att delta på, vilket ger mig goda förutsättningar för min framtida yrkesroll.

3. Vad är det bästa med ditt program?

Det skulle nog vara självaste miljön på programmet då det känns som en bekväm plats att våga lära sig nya saker genom att fråga. Under programmets gång har jag också fått turen att skapa värdefulla vänner och det har gjort extremt mycket för mina studier. Det är inte bara viktigt att vara nöjd med studierna men också att trivas på programmet. Jag tycker att jag även kunnat hålla en balans mellan studierna och livet utanför studierna, som jag är enormt tacksam över!

Här kan ni även läsa om 3 anledningar till bli psykolog och 3 anledningar till att inte bli psykolog.

Lycka till med din universitets sökande framtida student 🙂

Daniela, psykologstudent

Frågan om varför vi beter oss som vi gör växte allt mer med tiden och enda möjligheten att få svar på mina frågor var att studera psykologi! På bloggen kommer jag göra mitt bästa att inspirera er framtida studenter att aldrig ge upp era drömmar. Utöver detta kommer jag bidra med en inblick i psykologprogrammet och studentlivet på KI.