Tips på tentadagen

Bild: Skrivsal Campus Solna Foto: FREE

Nu börjar tentorna närma sig. Här kommer det andra inlägget av två med tips för en lugn och trevlig tentadag. Det första inlägget med 8 tips inför tentadagen hittar du här. I detta inlägg följer 5 tips för när du väl sitter och skriver tentan, 2 svar som alltid är rätt och 1 strategi när du skriver tentan.

Tips för när du skriver tentamen

1. RESONERA! Om du är osäker på ett svar eller står mellan två alternativ, lista anledningar som talar för respektive mot varje alternativ. Då får du en visuell lista och förhoppningsvis ett svar som mer troligt än det andra, baserat på din kunskap istället för känsla. Detta är perfekt vid flervalsfrågor rörande diagnoser men kan appliceras på det mesta.

2. Läs alltid frågan 2 gånger! Du kan ha all kunskap i världen, men om du inte förstår vad som frågas efter är kunskapen helt värdelös. Så dubbelkolla att du förstått frågan rätt.

3. Tänk som en examinator. Hur har de skrivit frågan? Vad vill de poängtera? Vilken kunskap vill de att du visar upp?

3. Om du fastnar på en fråga, fastna inte för länge. Gå vidare eller passa på att ta en tugga av medhavd mat.

4. Om du funderar på en fråga lite längre, “ta med frågan på toa”. Med det menar jag: passa på att ta en toapaus och tänk vidare på frågan medan du går till toaletten och utför dina behov. Att röra på sig lite och ta en paus från att stirra på skärmen har ibland gett mig lite klarhet. En bonus är att du på så sätt inte “slösar tid” på att gå på toaletten utan även utnyttjar den tiden till din fördel.

5. Om du inte kan en fråga, formulera en kvalificerad gissning baserat på dina förkunskaper om kroppen och patofysiologi. Ibland kan man med logik resonera sig till ett svar fast man inte vet säkert eller har läst specifikt om just detta.

Två svar som alltid är rätt

Kom ihåg att göra det lätt för dig själv. Det är inte alltid så komplicerat som det verkar. Här kommer två svar som alltid är rätt på frågan kontraindikationer – oavsett diagnos (om det inte specifikt anges att de de eftersöker kontraindikationer utöver dessa):

• Patientvägran är alltid en kontraindikation för undersökningar och behandling
  • Överkänslighet mot substansen är alltid en kontraindikation för läkemedel

Min strategi under tentaskrivandet

Om möjligt brukar jag spara alla frågor jag inte kan eller verkligen måste fundera på till slutet. Så här ser min strategi ut:

1. Gå igenom alla frågor och svara endast på de du kan direkt utan att behöva tänka så mycket. Hoppa över de andra så länge och markera frågorna (vid digital examination på KI finns denna funktion)

2. Gå igenom alla frågor en gång till. Tänk en extra gång på redan besvarade frågor för att försäkra dig om att du läst frågan, tänkt och svarat rätt. Nu kan du tan de lite svårare frågorna men även denna gång, hoppa över de allra svåraste frågorna, som du inte kan eller känner att du behöver lite mer tid för att besvara.

3. Gå igenom alla markerade frågor. För de frågorna du besvarade i steg 2, tänk till en extra gång som tidigare (för att försäkra dig om att jag läst frågan rätt, tänkt rätt och svarat rätt). När du är nöjd och klar med frågan, avmarkera den.

4. Nu har du bara de allra svåraste frågorna kvar men du är klar med resten. Den återstående tiden kan du nu använda till att fundera och svara på frågorna du har kvar ända tills tiden är slut.

Fördelar

• Undvika rädslan att glömma saker/bli förvirrad i början när man grottar ner sig
  • Slippa bli frustrerad när man inte kan svara
  • Tidsdisposition! Jag har snabbt gjort alla frågor jag kan och riskerar således inte att tidsbrist går utöver dessa frågor. Jag får också en uppfattning om hur länge jag kan tänka på varje fråga utan att behöva räkna.
  • Istället för att behöva gå igenom (dubbelkolla) ALLA svar i slutet delar jag upp detta

Nackdelar:

• Risk för frustration kring att man sparar många frågor. Kom då ihåg, att hoppa över en fråga inte betyder inte nödvändigtvis att du inte kan den/eller få fel på den frågan

Ta ett djupt andetag, samla din kraft och KÖR när tentamen börjar. Lycka till!

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.