Ett smörgåsbord av mina favoriter på bloggen

Vi är många studenter som är med för att skapa student- och studierelaterat innehåll till er läsare.

Och nu när vi är i brytpunkten mellan den ”gamla” och nya bloggen vill jag lyfta fram några guldkorn som jag hittat när jag grävt runt lite i arkivet. Här finns enormt många fina inlägg skapat av studenter på flera olika program! Och även om du inte läser exakt samma program så kan man ofta hitta riktigt bra tips som många av oss kan ha nytta av. Så det här är min lilla skattkarta till mina favoriter – vilka är dina?

Tex har Sofia på sjuksköterske programmet gett oss 5 tips inför anatomi och fysiologi tentan (ett av hennes mest lästa inlägg). Anatomi och fysiologi är en grund i flera av KIs program – så här kan vi alla lära oss någonting om studieteknik!

Anatomi och fysiologi

Hitta på sjukhus och studentliv

Kira har legat i och matar ut intressanta blogginlägg tex om studentlivet på campus och andra ämnen kring studier och läkarprogrammet.

I denna snabbguide om hur man hittar på ett sjukhus, fick jag äntligen svar på hur man ska läsa de kryptiska hänvisningarna ”C10:27”.

Och denna sammanfattning om tre höjdpunkter från studentlivet

Exempel på vad som sker i studentlivet.

Statuspodden och forskning

Satuspodden – KIs helt egna podd som drivs av Timo och Irene har här ett bra inlägg om examensarbete och hur man forskar som student:

Det kompletterar fint mitt första inlägg på bloggen där jag pratar om forskning och KI och hur forskningen kan se ut inom fysioterapi.

Isabelle och läkarprogrammet i en tidsmaskin

KI-studenten Isabelle har skrivit blogg för KI under hela sin studietid på läkarprogrammet. Hon har hunnit med över 200 inlägg (!!!) så här finns en riktigt ”tidsmaskin” att resa i om man är nyfiken på olika delar eller aspekter av läkarprogrammet. Men allt handlar inte om läkarprogrammet, tex har Isabelle också skrivit om vad hon tänker på för att hinna med allt (här finns värdefulla tips för dig som läste mitt senaste blogginlägg).

Jag tycker även hennes senaste blogginlägg om sista tentan på läkarprogrammet var riktigt intressant även om jag inte är läkarstudent! Det gav mig en intressant inblick i vilka kunskaper och egenskaper som prioriteras hos en läkare samt hur en sådan examen är strukturerad.

Det finns väldigt mycket annat intressant innehåll på bloggen. Här är länken till startsidan för allt student-producerat innehåll. Där kan du läsa tidigare bloggar om i stort sett alla KIs program! Vilka är dina guldkorn?

Allt gott vänner! På återseende och kommentera gärna med ditt favorit inlägg!