G eller VG? Spelar det någon roll egentligen?

Hej kära studenter, och välkomna tillbaka till min blogg!

Studielivet är som en spännande resa, och för er nya studenter är detta er första steg in i en spännande värld av kunskap och utmaningar. I dag vill jag prata om betygssystemet på universitetet och dela med mig av mina insikter.

På universitetet stöter du på två bekanta bokstäver: G (godkänt) och VG (Väl godkänt). Men vad innebär egentligen dessa betyg? Låt mig rensa upp eventuell förvirring.

Låt oss börja med att tala om vad varje betyg representerar. G betyder att du har uppnått ett godkänt resultat, vilket indikerar att du har klarat minst 60% av kursens krav. VG, å andra sidan, indikerar att du har presterat ännu bättre och uppfyllt 80% eller mer av kraven. Kom dock ihåg att ett G är fortfarande en framgång, då du behärskat mer än hälften av kursinnehållet.

Det allra viktigaste är dock inte själva betyget, utan att du verkligen förstår och behärskar ämnet du studerar. Så sätt inte så orealistiska mål för dig och stressa inte dig för mycket för att nå det perfekta betyget utan fokusera mer på förståelse av själva ämnet och då kommer betygen följa med.

Men spelar betyg egentligen någon roll? Svaret är delvis ja, beroende på dina framtidsmål. Låt mig förklara. VG kan faktiskt i vissa fall öppna upp fler möjligheter i framtiden, till exempel om man vill ansöka till att bli doktorand eller student på avancerad nivå. Kraven kan variera väldigt mycket från universitet till universitet men chanserna att bli antagen förbättras om du har höga betyg.

Ett annat område där VG kan vara fördelaktigt är vid ansökan till utbytesstudier. Där betygskriterierna kan spela en viss roll i antagningsprocessen. Vanligtvis betraktas höga betyg som VG vara en bra indikator av god akademisk prestation. Men viktigt att notera är att betyg inte är det enda avgörande kravet för utbytesstudier.

Så kära studenter betydet G eller VG något? Ja, de har en betydelse, men det är inte hela världen. Det viktigaste är att du lär dig och utvecklas under din tid på universitetet. Glöm inte att njuta av resan och vara stolt över dina framsteg, oavsett betyg. Det bästa rådet jag kan ge är att överväga din situation och dina framtidsmål noggrant och göra det som känns bäst för just dig. Och glöm inte att lärande och personlig utveckling är viktigaste än betyg i det långa loppet.

Om ni har frågor om programmet eller livet som student, tveka inte att skicka mig ett mejl när som helst. Jag är alltid här för er och redo att besvara era frågor.

Ha det bäst studenter!

/ Daniela

Daniela, psykologstudent

Frågan om varför vi beter oss som vi gör växte allt mer med tiden och enda möjligheten att få svar på mina frågor var att studera psykologi! På bloggen kommer jag göra mitt bästa att inspirera er framtida studenter att aldrig ge upp era drömmar. Utöver detta kommer jag bidra med en inblick i psykologprogrammet och studentlivet på KI.