5 karriärvägar som psykolog

Att studera psykologi kommer öppna upp för er en värld fylld av möjligheter och karriärvägar. En av de största anledningarna till att jag valde att plugga till psykolog är just för att detta yrkesval är så brett och ger en flertals möjligheter att utforska en mängd olika områden. Det är som att stå inför en välsorterad verktygslåda, fullpackad med verktyg som öppnar dörrar till olika aspekter av mänskligt beteende.

Låt mig introducera och sammanfatta för er lite kort fem karriärvägar inom psykologi.

1. Klinisk psykologi

Detta område omfattar hjärtat av psykologins medicinska aspekt och innebär att man som psykolog diagnostiserar och behandlar psykiska sjukdomar och störningar. Man hjälper bland annat människor med att övervinna sina psykiska utmaningar och förhoppningvis att återhämta sig från dem. Man kan då välja att arbeta på exempelvis sjukhus, inom psykiatriska kliniker eller tom starta eget.

2. Företagspsykologi

Åt andra sidan har vi organisationspsykologi som öppnar upp ännu en spännande karriärs dörr för psykologer där deras roll är nu att hjälpa företag att trivas och växa. Man arbetar således med att förbättra arbetsklimatet genom att skapa en hälsosam och framgångsrik arbetsmiljö där medarbetare kan blomstra och företaget kan på så sätt nå sina mål, optimera rekrytering och urval genom att hjälpa företag hitta rätt person för rätt jobb, främja personalutveckling och erbjuda ledarskapsutbildning genom att hjälpa cheferna att leda sin team bättre.

3. Forskning

Psykologer kan dessutom bedriva forskning inom olika områden, såsom kognitiv psykologi, klinisk psykologi, socialpsykologi, utvecklingspsykologi mm. Och denna forskning kan man som psykolog genomföra vid akademiska institutioner, forskningsorganisationer eller inom företag. Här är det även värt att nämna att många av professorerna vid KI inte bara är lärare utan också framstående forskare inom sina respektive områden.

4. Skolpsykolog

Skolpsykologer fokuserar på att stödja elever inom utbildningssystemet där de bland annat hjälper elever hantera inlärningssvårigheter, utvecklingsstörningar och psykiska hälsoproblem. Men de kan även erbjuda rådgivning och stöd till lärare och föräldrar som kan uppleva stress, ångest och andra emotionella och beteendemässiga utmaningar.

5. Idrottspsykolog

Som idrottspsykolog går ens engagemang till att hjälpa idrottare att nå sina fulla potential och övervinna de utmaningar som tävlingar medför. Man arbetar med idrottare för att hantera stress, öka självförtroende, förbättra koncentration, hantera tävlingsnervositet och hantera motgångar.

Psykolgins verktygslåda är omfattande och din förmåga att använda dessa verktyg kommer att skapa en positiv inverkan på individer och samhället som helhet. Så kom ihåg, oavsett vilken väg du väljer, är du på väg att göra en viktig och meningsfull skillnad i världen.

Lycka till på din studieresa så hoppas vi ses nästa gång!

Daniela, psykologstudent

Frågan om varför vi beter oss som vi gör växte allt mer med tiden och enda möjligheten att få svar på mina frågor var att studera psykologi! På bloggen kommer jag göra mitt bästa att inspirera er framtida studenter att aldrig ge upp era drömmar. Utöver detta kommer jag bidra med en inblick i psykologprogrammet och studentlivet på KI.