3 tips till nya studenter

Hej och välkomna till universitetet, kära studenter! Jag hoppas att er tid här blir fylld med massor av skratt och kunskap. Idag tänkte jag dela med mig av tre generella tips om era studier.

Plugga i tid

Mitt första tips är att skapa en studierutin redan från början. Jag talar från egna erfarenheter då jag har märkt att när jag sätter mig ner några timmar varje dag tidigt i kursen, hjälper det enormt mycket för att undvika den stressen som kommer av att plugga in allting sista sekunden inför tentan. Att ägna några timmar efter varje föreläsning, där du snabbt går igenom vad du har lärt dig eller svarar på instuderingsfrågorna, kommer att hjälpa dig att bättre förstå ämnet.

Det är super viktigt, särskilt nu när ni läser på universitetet. För att på universitetet handlar det inte bara om att få ett godkänt på tentan och klara kursen; det handlar mer om att du förstår vad du läser för att det är den information du kommer behöva senare när du väl jobbar. Så, om du från början förstår all kunskap och de grundläggande principerna, kommer det bara vara fördelaktigt för dig i det stora loppet.

Om ni inte vill lägga så mycket tid efter föreläsningarna kan ni försöka skumma igenom dem dagen innan. Lär er lite om teman så ni har lite koll, så det är inte helt nytt när ni väl är där. Detta är dock inte alltid möjligt, eftersom professorerna ibland lägger upp presentationen efter föreläsningen. Men försök ändå googla lite information om teman innan, kanske på väg till skolan om inte dagen innan.

Du behöver inte senaste upplagan och behöver inte köpa alla böcker

Jag går T4 på psykologprogrammet och har hittills inte köpt en enda bok. Jag har endast lånat böcker från biblioteket, förlitat mig på lärarnas slides, artiklar och även hittat vissa böcker online som pdfs.

Å andra sidan kan det dock vara bra att investera i böcker som återkommer under programmet och är nödvändiga inom ett flertal kurser.

Om du nu väljer att köpa kurslitteratur behöver du inte stressa över att alltid ha den senaste upplagan. Jag har tidigare lånat gamla versioner av böckerna som våra professorer har rekommenderat, och det har alltid gått lika bra. En anledning till att du inte alltid behöver den senaste upplagan är att de grundläggande koncepten inom de olika ämnena du läser inte förändras så snabbt. Om ämnet inte har genomgått betydande förändringar kan en tidigare upplaga fortfarande vara relevant. Dessutom kan du alltid fråga professorerna om de olika skillnaderna mellan upplagorna, eller så behöver du ta reda på det själv så att det inte är alldeles för stora skillnader.

Gå igenom kursplanen och gamla tentor

Mitt sista tips är att försöka planera din tid så gott det går, genom att exempelvis gå igenom kursplanen innan kursen sätter igång. Då kan du få en idé om hur mycket tid du behöver lägga ner på plugg, om du har tid att jobba några dagar vid sidan om och även hitta tid att planera lediga dagar och roliga aktiviteter med vänner.

Kolla även på gamla tentor för att få en uppfattning om hur frågorna är formulerade och vad professorerna värdesätter. Ibland räcker det inte med att bara följa instuderingsfrågor och lärandemål, utan du behöver även få en bild av hur tentan kan se ut för att förstå vad som förväntas av dig. Studierna blir både roligare och mer givande när man har en strategi på plats.

Hoppas dessa tips är till hjälp för er!

Lycka till med era studier, kära studenter!

Daniela, psykologstudent

Frågan om varför vi beter oss som vi gör växte allt mer med tiden och enda möjligheten att få svar på mina frågor var att studera psykologi! På bloggen kommer jag göra mitt bästa att inspirera er framtida studenter att aldrig ge upp era drömmar. Utöver detta kommer jag bidra med en inblick i psykologprogrammet och studentlivet på KI.