Hur tänkte jag inför mitt studieval?

Nu öppnar snart antagningen inför höstterminen. Jag tog ett sabbatsår innan jag kände att jag var trött på att jobba och ville hitta min utbildning och framtida yrke. Jag hade dock ingen aning om vad jag ville plugga och minns att det var en väldigt nervös och pirrig tid såhär veckorna innan man skulle skicka in sin ansökan. Vad ska jag plugga? VAR ska jag plugga? Kommer jag att välja rätt? Vad händer om det inte känns bra? Kommer jag orka plugga? Kommer jag klara det? Kommer jag hitta några vänner? Ja, det är många frågor som snurrar i huvudet på en inför kommande period. I dagens inlägg tänkte jag berätta hur jag gjorde för att komma fram till mitt studieval.

Det är som sagt inte så lätt att komma på VAD man faktiskt vill plugga. Vi är nog många som inte alltid har vetat vad vi vill bli ”när vi blir stora”. Jag har dock alltid vetat att jag vill jobba med människor så den saken var klar. Det finns ju dock inte 1, inte 2, inte 3, utan vad som känns som hundratusentals olika sätt en kan arbeta med människor på. Jag kom på 2 veckor innan antagningen öppna vad jag kom på att jag ville bli logoped. Innan dess hade jag snurrat runt kring mängder av olika yrken såsom sjuksköterska, lärare, kriminolog, psykolog, HR, ja listan kan göras lång.

Så hur gjorde jag för att hitta rätt utbildning för mig? Kort och gott spenderade jag TIMMAR på antagning.se för att skrolla igenom program efter program. Det viktigaste för mig var helt klart kurserna och huruvida de väckte ett intresse för att jag ska orka plugga och känna att det här kan jag arbeta med majoriteten av mitt liv! Det jag gjorde var därför att söka på ”ämnen” i sökbaren för utbildningar. Jag skrev exempelvis in ”medicin, psykologi, kommunikation” då dessa var de ämnen jag visste att jag verkligen tycker om och tillsammans med att arbeta med människor hade blivit allra bäst för mig. När detta gjordes fick jag upp en rad olika program som har just de ”ämnena” centrala i utbildningen, och vipps så var logopedprogrammet där. Tips tips tips!!!

Men det var ju inte bara så att jag såg ”logopedprogrammet” och fick en uppenbarelse. Jag fortsatte söka runt en hel del, skrev listor med kursupplägg, studieorter, antal hp poäng, för- och nackdelar med allt jag tyckte var någorlunda intressant. Efter att har strukit ett program i taget från min ”eventuellt” lista stod en segrare kvar och jag ångrar ingenting. Men skulle det vara så att en känner att utbildningen inte är för en själv så är det inte hela världen! Jag tycker man ska våga chansa. En har ingen aning om hur det kommer att vara förens man testar. Du kan absolut läsa på en hel del för att ta reda på grunderna men du vet inte 100% förens du faktiskt börjar plugga.

Hoppas detta var någorlunda till hjälp för er som nu simmar runt i utbildningsträsket. För att läsa mer om logopedprogrammet rekommenderar jag att ni läser kring det på programsidan, där hittar ni allt om vad logopedyrket innebär, information kring antagning och intervjuer från tidigare och nuvarande studenter osv. Därifrån kan ni även klicka er vidare till programwebben för att läsa om kursupplägg och dylikt. Ni kan förstås även läsa något utav mina tidigare inlägg. 🙂 I nästa inlägg tänkte jag berätta mer om varför jag valde att börja plugga i just Stockholm!

Allt gott!

// Filippa, logopedstudent

Filippa, Logopedstudent

Mitt namn är Filippa och jag läser termin 6 på logopedprogrammet. Att kunna kommunicera med vem som helst när som helst är en självklarhet för de flesta av oss. Jag vill kunna hjälpa och stärka individers kommunikationsförmåga där den är bristfällig eller helt uteblir, och därför valde jag att börja plugga till logoped. På bloggen kommer ni att få insikt i hur det är att vara student på logopedprogrammet men även hur studentlivet allmänt ser ut vid karolinska institutet. Vi hörs!