Skillnader mellan gymnasiet och universitet!

I dagens inlägg tänkte jag ta lite inspiration från våra andra kanaler. Specifikt från mina kollegor på TikTok. Rekommenderar starkt att ni kikar in där för fler tips och trix samt för att få en insikt i hur det är att studera vid Karolinska Institutet i mer rörligt material än vad bloggen tillåter.

Skillnader mellan gymnasiet och universitet har en av mina kollegor berört där och jag tänker att det är ett perfekt inlägg att skriva lite mer om här på bloggen. Jag tror att vi är många som var oroliga innan universitetsstart. Kommer jag att klara av en högre utbildning? Hur är upplägget? Hur mycket hjälp kommer jag kunna få? Kommer jag att känna mig helt ensam med mängder av plugg att lösa? Frågetecknen är många.

• Närvaro

På universitet är det mesta valfritt att vara med på. Det är oftast bara seminarium och workshops som är obligatoriska, utöver själva tentamen såklart. I och med detta gäller mycket eget ansvar för hur du väljer att lägga upp dina studier. Jag tycker personligen om att gå på alla föreläsningar för att känna att jag har hört det jag läser någon gång när jag sedan sitter och pluggar inför en tentamen. Jag upplever att det då är lättare att gå tillbaka i föreläsningarna och koppla ihop saker. Det är dock som sagt helt frivilligt. Känner en att en pluggar bättre hemma genom att googla runt och kika på handouts så gör en helt enkelt det.

• Lunch

Lunchen på universitetet står en själv för, tillskillnad från gymnasiet där en får skollunch varje dag. Jag som inte är så förtjust i att laga mat saknar skolmaten något otroligt. Men tycker en om att laga mat är ju detta en fördel istället. Det finns också massor utav caféer och restauranger runt om campus som en kan köpa mat vid om en skulle vilja det.

• Struktur och upplägg

Jag kommer ihåg den konstanta frustrationen som fanns när en gick på gymnasiet och hade ett flertal ämnen samtidigt. Det jag dock tyckte var lite skönt var ju att exempelvis ha svenska i 1,5 timme ungefär för att sedan få en rast och ha samhällskunskap osv. Det var ju absolut ett skönt bryt, men med det följde ju också flera olika uppgifter att syssla med inom olika ämnen samtidigt. På universitetet läser jag istället 4-6 kurser per termin (kan variera beroende på program). Ibland kan det absolut vara så att två kurser överlappar varandra men då har en fortfarande bara två saker att fokusera på och heldagar utifrån vardera kurs vilket skapar ett helt annat upplägg.

Jag fick också ofta höra på gymnasiet att på universitetet kommer ingen att hjälpa er, det är bara eget ansvar som gäller. Det är jättefel. Föreläsare och kursansvariga är otroligt duktiga på att fånga upp frågetecken och funderingar. De vill att vi ska lyckas. De är där för att hjälpa, inte stjälpa, och brinner verkligen för sina ämnen och vill mer än gärna diskutera så mycket som möjligt.

• Tentamen

En annan sak som jag oroade mig extremt mycket för i onödan innan jag började universitetet var de omtalade ”tentamen”. En tentamen är ett kursprov och görs vid varje avslutande kurs (om annan examinationsform ej används). Det är absolut en stress och press som infinner sig inför en tentamen men oftast har en 3-7 dagar som är helt avsatta för ”eget arbete” inför en tentamen. På gymnasiet hade en prov stup i kvarten kändes det som och återigen som sagt på flera kurser samtidigt vilket gjorde att en fick prioritera vad som var viktigast i stunden. Så blir inte fallet vid en tentamen vilket är skönt. Att skriva en omtentamen är också mycket vanligare än vad man tror, och är absolut inte slutet för en så försök att inte stressa upp er i onödan och hänga upp er på det ordet.

Betygsskalan är också annorlunda på universitetet. Vi får ag antingen underkänt (U) eller godkänt (G). Detta kan också variera lite beroende på program och universitet såklart. Jag upplever att det är en enorm trygghet att veta att det bara kan bli antingen eller, tillskillnad från gymnasiet där betygskalan är mycket bredare.

• Kurslitteratur

En annan sak en saknar mycket från gymnasiet är självklart att få tillgång till allt lärandematerial gratis! På universitetet är som sagt det egna ansvaret stort och det innefattar också kurslitteratur osv. Du behöver alltså själv köpa eller låna det. Men allt är inte nödvändigt! Du kommer en lång väg på att bara vara på föreläsningar och hänga med i seminarium/ workshops osv. Föreläsarna tar ju trots allt upp det viktigaste. Tycker en dock att en pluggar bättre med hjälp av böcker och annat material finns det som sagt att låna. Allt behöver inte bli så dyrt. Universitetsbiblioteket har det mesta. Sen går det också såklart att köpa billigare begagnad kurslitteratur av äldrekursare osv.

Det var nog vad jag hade att komma med för denna gång och jag hoppas detta kan minska stressen för många av er inför universitetet. Anmälan för höstens antagning är nu öppen och stänger den 15 april så ansök ansök ansök. Du kommer överleva universitetet! Har ni några funderingar är det bara att skriva en kommentar nedan eller dra iväg ett mail.

Allt gott!

// Filippa, logopedstudent

Filippa, Logopedstudent

Mitt namn är Filippa och jag läser termin 6 på logopedprogrammet. Att kunna kommunicera med vem som helst när som helst är en självklarhet för de flesta av oss. Jag vill kunna hjälpa och stärka individers kommunikationsförmåga där den är bristfällig eller helt uteblir, och därför valde jag att börja plugga till logoped. På bloggen kommer ni att få insikt i hur det är att vara student på logopedprogrammet men även hur studentlivet allmänt ser ut vid karolinska institutet. Vi hörs!