3 Hållbara Myter om Psykologer

Hej alla kära studenter,

Ni har säkert hört de där stereotypiska myterna om psykologi, som att psykologer kan läsa dina tankar, att psykologi är en kvinnodominerad profession eller att söka psykologiskt hjälp är ett tecken på svaghet mm. Men idag ska jag som en blivande psykolog student försöka krossa dessa tre hållbara missuppfattningarna och därmed ge er en bättre förståelse för psykologins fantastiska värld!

Myt # 1

Psykologer kan läsa dina tankar

Psykologer är inte några tankeavläsare som går runt och snokar i dina djupaste hemligheter. Istället är en psykolog expert på att förstå hur en människa beter sig, känner och tänker. De är mästare på att ställa de rätta frågorna och skapa ett utrymme för dig att bättre förstå dina egna tankar och känslor. Så, om du går in i en terapissession och är rädd att dina innersta hemligheter ska avslöjas, andas ut! Psykologer är där för att hjälpa dig att växa och utvecklas, inte för att exponera dina djupaste önskningar.

Myt # 2

Psykologi är kvinnodominerad profession

Visst, det var en tid då psykologin historiskt sett dominerades av kvinnor, men saker har definitivt ändrats under de senaste årtiondena. Psykologi blir allt mer inkluderande och varierat, och det finns massor av fantastiska manliga psykologer som har gjort betydelsefulla bidrag till ämnet. För att ge dig en ide om hur det ser ut i dagens värld av psykologistudenter, i min egen klass är det en härlig 60/40 fördelning mellan män och kvinnor. Så om du är en kille och funderar på en framtid inom psykologi, tveka inte för att det finns massor av möjligheter som väntar på dig, och du kommer att vara i bra sällskap.

Myt # 3

Att söka psykologiskt hjälp är tecken på svaghet

En sista myt som vi måste göra oss kvitt en gång för alla för att det finns fortfarande många som tror att att söka psykologisk hjälp är ett tecken på svaghet. Men det är lika absurt som att säga att man är svag om man går till läkaren när man är sjuk eller till en personlig tränare när man vill bli i bättre form.

I själva verket är det precis tvärtom, att söka psykologisk hjälp visar istället på styrka och mod. Eftersom det kräver mod att utforska sig själv, att erkänna att man kanske har utmaningar som behöver adresseras, och att aktivt arbeta för att förbättra sitt välmående. Psykologer finns där för att erbjuda stöd och vägledning, inte för att döma eller kritisera någon. Att söka psykologiskt hjälp handlar således om att ta hand om vår mentala hälsa på samma sätt som vi tar hand om vår fysiska hälsa.

Så kom ihåg kära studenter att psykologins värld är långt ifrån de myterna vi ofta hör. Psykologer är inte tankeläsare, psykologi är inte en enbart kvinnodominerad profession och att söka psykologisk hjälp är verkligen inte ett tecken på svaghet. Tvärtom det visar på styrka och mod att ta hand om din mentala hälsa. Så kära ni var inte rädda att utforska denna spännande värld och att söka den hjälp ni behöver när det gäller er egen välmående.

Önskar er stort lycka till med er studier och hoppas vi ses nästa gång!

Daniela, psykologstudent

Frågan om varför vi beter oss som vi gör växte allt mer med tiden och enda möjligheten att få svar på mina frågor var att studera psykologi! På bloggen kommer jag göra mitt bästa att inspirera er framtida studenter att aldrig ge upp era drömmar. Utöver detta kommer jag bidra med en inblick i psykologprogrammet och studentlivet på KI.